Kolorowy pasek
Godło, Herb, Logo
Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej
Starostwo Powiatowe w Brodnicy

Kolorowy pasek

Budżet Powiatu

Zasady, zakres, tryb i terminy opracowywania i uchwalania budżetu powiatu określają dwa akty prawne:

1)      Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104).

2)      Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z  2001 r. Nr 142, ze zm.).

Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym, budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu. Budżet powiatu jest uchwalany przez Radę Powiatu na rok kalendarzowy, zwany dalej "rokiem budżetowym.

Rada Powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:

1)      obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad projektem budżetu powiatu,

2)      wymaganą przez radę powiatu szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,

3)      wymagane materiały informacyjne, które zarząd powiatu powinien przedstawić radzie powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej,

4)      terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu powiatu. 

Opracowywanie i przedstawianie do uchwalenia projektu budżetu powiatu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji Zarządu Powiatu.

Zarząd Powiatu przygotowuje i przedstawia Radzie Powiatu, nie później niż do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu powiatu uwzględniający zasady ustawy o finansach publicznych oraz ustalenia Rady Powiatu. Bez zgody Zarządu Powiatu, Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego. W przypadku nieuchwalenia budżetu w tym terminie, do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Powiatu przez Zarząd Powiatu.

W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie do końca 31 marca roku budżetowego, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia 30 kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, przygotowany przez Zarząd Powiatu.

W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, Rada powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na okres objęty prowizorium budżetowym państwa. Uchwałę budżetową powiatu lub uchwałę o prowizorium powiatu, Starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.

Dochodami powiatu są:

1)      udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości określonej odrębną ustawą,

2)      subwencje z budżetu państwa na zadania realizowane przez powiat,

3)      dotacje celowe z budżetu państwa na zadania realizowane przez powiatowe służby, inspekcje i straże,

4)      dochody powiatowych jednostek budżetowych oraz wpłaty innych powiatowych jednostek organizacyjnych,

5)      dochody z majątku powiatu,

6)      odsetki za nieterminowe przekazywanie udziałów, dotacji i subwencji, o których mowa w pkt 1-3.

Dochodami powiatu mogą być:

1)      subwencja wyrównawcza z budżetu państwa,

2)      dotacje celowe z budżetu państwa przekazywane na wykonanie czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1,

3)      dotacje z państwowych funduszów celowych,

4)      dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej,

5)      dotacje celowe z budżetu województwa na zadania z zakresu samorządu województwa wykonywane przez powiat na mocy porozumień zawartych z województwem,

6)      spadki, zapisy i darowizny,

7)      odsetki od środków finansowych powiatu gromadzonych na rachunkach bankowych,

8)      odsetki i dywidendy od wniesionego kapitału,

9)      inne wpływy uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.

Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada Zarząd Powiatu.

Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo do:

1)      zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,

2)      emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,

3)      dokonywania wydatków budżetowych,

4)      zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,

5)      dysponowania rezerwą budżetu powiatu,

6)      blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

Kontrolę gospodarki finansowej powiatu sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.

 




twórca informacji: Jacek Wiśniewski
autor ostatniej modyfikacji: Jacek Wiśniewski
data ostatniej modyfikacji: 16 marca 2006


Metadane

Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Roman Skamarski
Data wprowadzenia:2006-03-16 00:00:00
Opublikował:Roman Skamarski
Data publikacji:2006-03-16 00:00:00
Ostatnia zmiana:2009-01-12 00:19:24
Ilość wyświetleń:8310

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij